KPS3014- PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA
Kumpulan 9: Pengurusan Pelbagai Budaya
4.1 Dimensi Pendidikan Pelbagai Budaya
1.Penyatuan kandungan
•Mengintegrasikan pelbagai budaya dan kelompok untuk mengilustrasikan konsep asas, generasikan dan teori dalam mata pelajaran disiplin ilmu.
2.Proses
pembinaan
pengetahuan
•Membawa pelajar untuk memahami implikasi budaya ke dalam sebuah mata pelajaran.
3.Pedogogi
ekuiti
•Menyesuaikan kaedah pengajaran dengan cara belajar para
pelajar dalam rangka membimbing prestasi akademik pelajar yang
pelbagai baik dari segi ras,budaya ataupun sosial.
4.Pengurangan
prasangka
•Mengenal pasti kriteria dan ciri-ciri budaya pelajar dan menentuan kaedah pengajaran yang
sesuai untuk mereka. Ini adalah bagi mengurangkan perasaan prejudis terhadap budaya kaum
lain.
5.Budaya
dan Struktur
Sosial sekolah
yang memperkasakan
•Melatih kelompok untuk menyertai dalam kegiatan olahraga, berinteraksi dengan seluruh staf dan pelajar yang
berbeza etnik dan ras dalam membentuk dan memperkasakan budaya sekolah dan struktur masyarakat.
4.2 Teori Pengurusan Pelbagai Budaya
1)Teori
Melting Pot 1: Anglo Conformity
•Masyarakat
yang terdiri daripada individu yang
pelbagai latar belakang
agama, etnik, bahasa, dan
budaya harus disatukan dalam satu wadah yang
paling dominan.
2)Melting
Pot II : Ethnic Synthesis
•Setiap individu dalam suatu masyarakat yang
pelbagai latar belakang, disatukan dalam satu wadah, dan seterusnya membentuk wadah baru, dengan memasukkan sebahagian unsur budaya yang
dimiliki oleh setiap individu dalam masyarakat tersebut.
3)Cultural
Pluralism (Mosaic Analogy)
•Masyarakat
yang terdiri daripada individu dari pelbagai kaum yang
mempunyai latar belakang
agama, etnik, bahasa, dan
budaya tersendiri, memiliki hak untuk mengeksperesikan identiti budaya mereka secara demokratik.
TERIMA KASIH.
LINK AHLI KUMPULAN
Comments
Post a Comment