KPS3014- PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

 Kumpulan 9: Pengurusan Pelbagai Budaya

4.1 Dimensi Pendidikan Pelbagai Budaya


 1.Penyatuan kandungan

•Mengintegrasikan pelbagai budaya dan kelompok untuk mengilustrasikan konsep asas, generasikan dan teori dalam mata pelajaran disiplin ilmu.

2.Proses pembinaan pengetahuan
•Membawa pelajar untuk memahami implikasi budaya ke dalam sebuah mata pelajaran.

3.Pedogogi ekuiti
•Menyesuaikan kaedah pengajaran dengan cara belajar para pelajar dalam rangka membimbing prestasi akademik pelajar yang pelbagai baik dari segi ras,budaya ataupun sosial.

4.Pengurangan prasangka
•Mengenal pasti kriteria dan ciri-ciri budaya pelajar dan menentuan kaedah pengajaran yang sesuai untuk mereka. Ini adalah bagi mengurangkan perasaan prejudis terhadap budaya kaum lain.

5.Budaya dan Struktur Sosial sekolah yang memperkasakan
•Melatih kelompok untuk menyertai dalam kegiatan olahraga, berinteraksi dengan seluruh staf dan pelajar yang berbeza etnik dan ras dalam membentuk dan memperkasakan budaya sekolah dan struktur masyarakat.

4.2 Teori Pengurusan Pelbagai Budaya

1)Teori Melting Pot 1: Anglo Conformity
•Masyarakat yang terdiri daripada individu yang pelbagai latar belakang agama, etnik, bahasa, dan budaya harus disatukan dalam satu wadah yang paling dominan.

2)Melting Pot II : Ethnic Synthesis
•Setiap individu dalam suatu masyarakat yang pelbagai latar belakang, disatukan dalam satu wadah, dan seterusnya membentuk wadah baru, dengan memasukkan sebahagian unsur budaya yang dimiliki oleh setiap individu dalam masyarakat tersebut.

3)Cultural Pluralism (Mosaic Analogy)
•Masyarakat yang terdiri daripada individu dari pelbagai kaum yang mempunyai latar belakang agama, etnik, bahasa, dan budaya tersendiri, memiliki hak untuk mengeksperesikan identiti budaya mereka secara demokratik.
 
TERIMA KASIH.

LINK AHLI KUMPULAN



Comments